قصصنا الشعبية في ثوبها الجديد !

أطلق مكوك مؤخرا سلسلة قصصنا الشعبية المكونة من 10 قصص مختلفة. 

قام فريق عمل متعدد المواهب بتجميع وإعادة كتابة وإعداد وتحرير ورسم القصص عشان تخرج للنور بلغتها السلسلة وإخراجها الفني المبهج. 

الفكرة بدأت لما مشروع موازي اللي بينفذه مكوك بدعم من مؤسسة دروسوس قرر انه يجمع قصص شعبية لنشرها وكان بيدور على ناس تشتغل على ده. زينب كمال كانت بالفعل بدأت تجمع قصص من التراث الشعبي المصري عشان تحكيها لبنتها وأعادت صياغتها وحكيتها للأطفال ولاقت اقبال كبير. وبما أن زينب كانت جزء من مجتمع موازي للتعلم البديل، تم اختيار زينب للبحث وتجميع القصص لاختيار المناسب منها للسلسلة !

تم تجميع  أكثر من 50 قصة من حتت كتير في مصر. قصص من اللي بتتحكي في البيوت والشوارع واللي بتتنقل شفويا من جيل إلى جيل. تم إختيار وإعداد وتحرير 10 قصص منهم  للنشر وقامت بالمهمة الصعبة دي رحاب بسام اللي عندها خبرة طويلة في كتابة وتحرير وترجمة كتب الأطفال بالعربي. قررت رحاب لما قرت القصص انها  لازم تتنشر بالعامية عشان الأهل والأطفال يقدروا يقروا القصة زي ما المفروض يسمعوها. 

من قصة سلسلة وخنفسة
من قصة الحطاب الحكيم

هتلاقوا في السلسلة 10 قصص مختلفة زي الحطاب الحكيم، الحطاب والسبع، بياع الكلام، تاج الجزيرة، خرافش، سبعة بضربة، سلسلة وخنفسة، كدب في كدب، المعصرة السحرية، ونص نصيص. كتير من القصص المختارة بتتحكي في كذا مكان داخل وخارج مصر بأسماء مختلفة بس فيه كمان قصص مستوحاة من البيئة المحلية زي على سبيل المثال قصة خرافش وقصة المعصرة السحرية اللي بتدور أحداثها في واحة سيوة بالصحراء الغربية. تم تحرير القصص عشان الأفكار تكون مناسبة وشيقة لأطفال اليومين دول وكمان دمها خفيف مع البعد عن الصور النمطية والعنف.

من قصة المعصرة السحرية

الرسامة مريم رمضان قدرت تنقل لنا الأجواء الخرافية ما بين الواقع والخيال اللي بتتميز بها القصص الشعبية. استوحت مريم الرسومات من الفن الشعبي والتصميمات اللي بنلاقيها على حيطان البيوت والشوارع وكمان على الملابس التقليدية والسجاجيد أو في الحلي والوشوم وعلى عربيات الفول وبعدين نفذتها بروح وألوان وخطوط عصرية تحت الإشراف الفني للفنان الكبير وليد طاهر. عجبتنا جدا الرسومات في كل القصص بالخطوط المحددة والألوان المشبعة اللي بتتغير حسب أحداث القصة  ده غير الإخراج الفني المراعي للتكامل ما بين الرسم والنص. 

صور من حساب الرسامة مريم رمضان عن مصادر الإلهام

الحلي والوشم
التطريز السيوي
زخرفة البيوت

لما سألنا علي عزمي، مدير المشروع لو مكوك ناوي يدخل في مجال نشر كتب الأطفال إلى جانب خبرتهم في تطوير اللعب وأنشطة التعلم البديل ، كان رده انهم بيجربوا وهيشوفوا الأول رد فعل الناس مع سلسلة “قصصنا الشعبية” قبل ما ينشروا حاجة تانية. 

سلسلة “قصصنا الشعبية” جمعتها وحكتها زينب كمال وحررتها رحاب بسام ورسمتها مريم رمضان وتم نشرها من خلال مشروع موازي، فكرة وتنفيذ مكوك، بالشراكة مع مؤسسة دروسوس في عام 2021. مناسبة لسن 3-7 سنوات 

فريق عمل قصصنا الشعبية

ممكن تشتروا كل قصة لوحدها أو المجموعة كاملة وفوقها هدية نتيجة للسنة الجديدة مستوحاة من رسومات القصص على موقع مكوك: makouk.com/shop


عن مكوك – شركة مكوك  بدأت  في 2013  تحت اسم “ولادنا”  بإطلاق لعبة بلدنا وخريطة المليون كيلومتر مربع وتعتبر رائدة التعلم عن طريق اللعب بالعربي. من خلال أنشطة وبرامج مكوك، يمكن استكشاف الفنون والثقافة، والبيئة، وتعليم السلام، والعلوم، والإبداع بطريقة ممتعة سواء من خلال لعبة، أو تجربة، أو برنامج تعليمي. 

عن موازي  – تهدف منصة موازي إلى تجميع وتبادل موارد وأدوات وخبرات لكل المهتمين بالتعليم البديل والتعلم الإبداعي للأطفال. قامت مكوك بإطلاق منصة موازي بدعم من مؤسسة دروسوس و إيمانًا منها بأهمية تبادل الخبرات وتطوير المحتوى التشاركي. 

One comment

اترك تعليقًا

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

شعار ووردبريس.كوم

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   /  تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   /  تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   /  تغيير )

Connecting to %s