هنية و فكرتها الذكية

“اوعي تلعبي بالشعب المرجانية. دول مش مجرد نباتات  دول بيوت وجواها كائنات. بيحبوا لما نعدي جنبهم بس من غير ما نشيلهم أو نحطهم”.

هنية سلحفاة بحرية عايشة في البحر وصاحبتها عصفورة اسمها موزة. بعد ما نزلت هنية وغطست واتفرجت على الشعب المرجانية بأنواعها المختلفة وألوانها الوهمية، طلعت وحكت لموزة. موزة كان نفسها قوي قوي تشوف الشعب المرجانية هي كمان. هنية محتارة ازاي توري الشعب المرجانية لصاحبتها وفي نفس الوقت تسمع كلام مامتها؟ يا ترى إزاي هتتصرف هنية؟ وهتعرف تلاقي حل لمشكلتها دي ولا لأ؟

قصة خفيفة الظل مسجوعة بالعامية المصرية كتبتها سلمى البنا لتعريف الأطفال على البيئة البحرية وكيفية حمايتها بطريقة غير مباشرة وشيقة. وأضافت الكاتبة معلومات مباشرة في آخر الكتاب عن الشعب المرجانية و أبطال القصة السلحفاة البحرية و طائر النورس. وتوضح القصة للأطفال أن هناك دائما أكثر من طريقة لحل أي مشكلة، كل ما علينا فعله هو أن نستخدم قدرتنا على التفكير الإبداعي.

وتأتي رسومات سارة مرعي لتعكس خفة ظل الشخصيات في أجواء البحر الأحمر الممتلئ بالكائنات والألوان الزاهية. لفت نظرنا عيون هنية اللامعة الكبيرة لتذكرنا الرسامة بالذكاء الفطري والفضول الذي يميز الأطفال في السن الصغير.

قصة “هنية وفكرتها الذكية ” متوفرة أيضا بصوت الكاتبة سلمى البنا 

عبر هذا الرابط . سلمى أسست”حواديت نبرة” لقصص الاطفال المسموعة بالعامية المصرية. 

كتب عصفورة، دار النشر المتخصصة في كتب الأطفال بالعامية المصرية تحمست انها تنشر القصة في كتاب وصدر في عام ٢٠٢٢. مناسب لسن +3. 

الكتاب متوفر من دار النشر عبر هذا الرابط أو في المكتبات وعلى المواقع المتخصصة.

اترك تعليقًا

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

شعار ووردبريس.كوم

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   /  تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   /  تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   /  تغيير )

Connecting to %s