استمتع مع طفلك بالعربي

شوية أفكار بسيطة للاستمتاع مع طفلك بالعربي بمناسبة اليوم العالمي للغة العربية اللي بيتم الاحتفال به يوم 18 ديسمبر من كل سنة.

يللا نلعب : فاكرين لعبة أتوبيس كومبليه أو الأتوبيس كامل العدد؟ حدد فئات زي اسم ولد، اسم بنت، جماد، حيوان، بلد، أكل، إلخ…اختار حرف، ممكن تبدأ بأول حرف من اسم الطفل، وفكروا مع بعض في كلمات تبدأ بنفس الحرف تحت الفئات المختلفة… فيه أفكار كتيرة بسيطة ممكن تساعد على تنمية حصيلة الطفل اللغوية عن طريق اللعب وفيه كمان لعبة حريف الحروف من مكوك

ونتكلم : الكلام مع طفلك بالعربي هيساعده في التعبير عن نفسه وكمان في تنمية مهارات القراءة والكتابة بالعربي. ممكن تتعرفوا على أصوات الحروف العربية أو ازاي بنقول كلمات زي حذاء مثلا باللهجات العربية المختلفة مع حساب انستجرام مدرسة كلامنا.

ونغني :  أغاني زمان وكل زمان اللي رسمها حلمي التوني لدار الشروق. وممكن كمان تأليف أغاني على وزن أغاني طفلك يعرفها بلغات تانية زي العنكبوت النونو مثلا. 

إحنا طبعا بنحب الأغنية دي قوي !

 ونقرا: خصص وقت لقراءة قصة بالعربي (بالفصحى أو العامية)  أو ألف واحكي قصص من خيالك ! 

بنفكركم بحملة قصصنا بالعربي: https://www.instagram.com/hadibadibooks/channel/ 

ونكتب: عرف طفلك على أشكال الحروف العربية وخليه يحاول يكتبها ويلونها. كمان ممكن يكتبها بصباعه في الرمل أو يشكلها بالصلصال.  للأطفال الأكبر سنا، ممكن يختاروا شكل  الخط العربي اللي يعجبهم ويكتبوا به اسمهم: https://www.arabiccalligraphygenerator.com/ 

موارد إضافية:

اترك تعليقًا

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

شعار ووردبريس.كوم

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   /  تغيير )

Google photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google. تسجيل خروج   /  تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   /  تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   /  تغيير )

Connecting to %s